• Import bazy danych do Mautic

Import bazy kontaktów do Mautic – jak prawidłowo wykonać?

print

W tekście znajdziesz praktyczne porady dotyczące importu bazy kontaktów do Twojej instalacji Mautic. Dowiesz się jak:

  • przygotować system Mautic do importu bazy.
  • dostosować plik CSV z danymi.
  • zmapować pola danych.

Jeśli wykonasz wszystkie czynności zgodnie z naszymi wskazówkami – Twoje kontakty sprawnie zostaną załadowane do systemu i będziesz mógł uruchomić pierwszą kampanię. Przemyśl i opracuj strategię zarządzania danymi o kontakcie – odpowiedz na pytania:

  • Co chcesz wiedzieć o moich kontaktach?
  • Jakie dane o kliencie już posiadasz? 
  • Jakie dane o kliencie chcesz zbierać?
  • Jakie parametry będą Ci potrzebne do segmentacji bazy?
  • Jakie będziesz stopniować swoich klientów?

Pamiętaj nie przewidzisz wszystkich scenariuszy wykorzystania danych, zmieniająca się rzeczywistość będzie wymuszała na Tobie ciągłe zmiany i dostosowanie danych do bieżących potrzeb. Bazuj na własnych doświadczeniach – Ty najlepiej wiesz co potrzebujesz, aby efektywnie sprzedawać.

Przygotowanie Mautic do importu bazy danych. 

Fundamentem właściwego importu danych jest właściwe przygotowanie systemu. Import danych rozpoczynamy od skonfigurowania i ustawień pól danych. Poprawne opracowanie pól danych eliminuje wiele błędów i problemów, które mogą pojawić się w poźniejszych krokach.  W zakresie pól standardowych dostosujesz się do ich możliwości, natomiast w dodawaniu i edycji pól niestandardowych nie ma praktycznie ograniczeń. Jak skonfigurować i przygotować pola danych przedstawiliśmy tutaj.

Krok po kroku: segmenty, fazy i pola danych w Mautic.

Jak zaimportować bazę kontaktów do Mautic?

Ustawienia pól danych, segmentów i poziomów kontaktów w Mautic.

Oprócz pól danych ustaw segmenty. Możesz stworzyć segment na potrzeby importu, nazwij go np. Import bazy. Pamiętaj, że rekordy możesz przenosić dowolnie między segmentami. Przypisanie do segmentu może odbyć się w procesie automatyzacji, czy tez manualnie poprzez uruchomienie mechanizmu na liście kontaktów. Zwróć uwagę również na poziomy kontaktu (Stage) – możesz je dodać dowolne poziomy, czy też statusy dla Twoich kontaktów. Niezależnie jaką nomenklaturą się posługujesz leada, procesu zakupowego, czy też sprzedażowego – być może chcesz stopniować swoje leady wg kampanii i przypisać do nich poziomy – masz pełną dowolność. Poziomy leadów możesz kategoryzować, co ułatwia późniejsze filtrowanie. Więcej informacji o konfiguracji lejka w Mautic napisaliśmy tutaj.
Masz skonfigurowane niestandardowe pola danych, segmenty i poziomy – czas opracować plik CSV.

Tworzenie bazy w formacie CSV do importu danych do Mautic. 

Chcesz poprawnie zaimportować bazę – w pierwszym korku zrób eksport pliku CSV. Przewrotnie, ale logicznie – eksportując bazę, nawet z jednym  kontaktem, uzyskasz nagłówki do bazy. Otrzymujesz tym sposobem szablon danych, który wykorzystasz do złożenia danych. A zapewne jest z czego składać – nagromadziłeś dane w plikach Excel, czy też wygenerowałeś z obecnych systemów. Do dzieła!

Porada:

Jest to doskonała okazja, aby uporządkować dane, ocenić ich aktualność i sens przenoszenia do nowego systemu. Nie zaśmiecaj swojego systemu! Bądź dokładny i skrupulatny!

Masz już gotowy plik CSV – czas zatem zaimportować go do Mautica.

Import danych do Mautic.

Funkcja importu bazy znajduje się tuż obok przycisku dodaj nowy kontakt. Wybierasz przycisk Importuj, przejdziesz do widoku załadowania pliku CSV. Wybierz plik ze swojego dysku.

Porada:

Jeśli Twoja baza jest obszerna i zawiera dużą liczbę rekordów, podziel ją na kilka mniejszych baz. Usprawni to proces dodawania rekordów. W przypadku wystąpienia błędu nie będziesz miał też większych problemów, aby zidentyfikować źródło konfliktu i wprowadzić odpowiednie modyfikacje.

Następnie Mautic umożliwia Ci połączenie pól danych z pliku importowanego z polami danych w systemie. Jeśli korzystasz z szablonu nagłówków wyeksportowanego z aplikacji, wówczas wszystkie pola połączą się automatycznie – oczywiście jeśli uznasz, że dane ze wskazanej kolumny powinny załadować się do innego pola, możesz ręcznie wykonać zmianę. W tym miejscu również wskazujesz właściciela kontaktów oraz przypisujesz segment. Możesz również przypisać poziom kontaktu oraz tagi.

Jak  zaimportować bazę kontaktów do Mautic?
Mapowanie danych - import bazy marketing automation Mautic

Podsumowując – wykonaj następujące kroki aby bezbłędnie zaimportować bazę danych:

  1. Przygotuj Mautic na przyjęcie Twoich danych. 
  2. Opracuj plik CSV zgodnie z nazwami pól danych w Mautic. 
  3. Zaimportuj dane kontaktów, klientów i firm do Mautic.
  4. Zarządzaj bazą kontaktów w Mautic.

Baza zaimportowana – czas na kolejne kroki. Pora zbudować pierwszą kampanię sprzedażową. Tutaj opisaliśmy, jak stworzyć kampanię powitalną w Mautic.

Obejrzyj video z instruktażem jak zaimportować bazę kontaktów do Mautic

About the Author:

Aneta Walas
Wieloletni praktyk marketingu i konsultant biznesowy. Specjalista w zakresie wsparcia sprzedaży, content marketingu, generowania leadów i automatyzacji marketingu. Pasjonatka nowych technologi i ich kreatywnego wykorzystania w biznesie. Zafascynowana analizą danych i technikami ich wizualizacji. Myśli strategicznie, bezustannie szukając nowych możliwości. Certyfikowany ekspert Business Process Management (OMG) oraz Project Manager (Prince2). W pracy i w życiu prywatnym ceni zaufanie oraz współpracę opartą na porozumieniu i szacunku.