• kampania powitalna w mautic

Kampania powitalna w Mautic – jak zbudować pierwszą zautomatyzowaną kampanię?

print

Czym są Kampanie w Mautic?

Kampanie, w tym m.in. kampania powitalna, to zaprogramowane przez Ciebie scenariusze komunikacji, w których definiujesz działania, za którymi podążą Twoje kontakty.

Jaki jest cel Kampanii powitalnej?

Zapewne chciałbyś już od samego początku „znajomości” z Twoim kontaktem opowiedzieć o sobie jak najwięcej, przedstawić ofertę, produkty, korzyści, promocje, opinie, innymi słowy zrobić wszystko, aby doprowadzić do tego na czym zależy Ci najbardziej – sprzedaży. Nie uzyskasz jednak tego, jeśli zawrzesz w jednym e-mailu przytłaczającą ilość informacji. Skuteczniej będzie wysłać serię e-maili, które składają się na jedną, wieloetapową, rozłożoną w czasie Kampanię powitalną.

Poprzez Kampanię powitalną powinieneś wywołać u Twojego nowego kontaktu trzy podstawowe uczucia: znam, lubię, ufam. To podstawa, aby dokonać zakupu.

Od czego więc zacząć?

Po pierwsze: zidentyfikuj tematy, które chcesz poruszyć. Podążając za wymienionymi już wcześniej trzema fundamentami:

1. Daj się lepiej poznać.

Masz niepowtarzalną okazję, aby zaprezentować siebie, swoją firmę, markę poprzez opowiedzianą przez Ciebie historię. Spowoduje to, że Twoja firma będzie już tą konkretną, właściwą, nie zaś jedną z wielu. 

W pierwszych e-mailach podziękuj za dołączenie do grona subskrybentów oraz opisz jakich informacji Twój odbiorca może się od Ciebie spodziewać. Poprowadź za rękę zawierając wszelkie sposoby kontaktu z Tobą, czy też instrukcję poruszania się po Twoim www. Przedstaw siebie i wsparcie techniczne, zaprezentuj także media społecznościowe.

Wisienką na torcie będzie odręczny podpis nadawcy wiadomości, jako bardzo personalne zaproszenie do zawarcia trwałej relacji. 

Jeśli zamierzasz dostosowywać wiadomości do zainteresowań zawrzyj w tym etapie ankietę, w której zapytasz jakie informacje subskrybent chciałby otrzymywać, co go najbardziej ciekawi, na jakie newsy czeka. Uzupełnisz w ten sposób dane o odbiorcy.

Na koniec utworzymy przykładową, podstawową Kampanię powitalną w Mautic, nazwijmy więc już teraz pierwszego emaila roboczo: – Informacja powitalna.

Kampanie w panelu ustawień
Campaigns w panelu ustawień Mautic

2. Daj się polubić.

W tym celu zaoferuj wartość nie oczekując niczego w zamian. Zaoferuj Twojemu kontaktowi na przykład pobranie Ebooka, czy wideo prezentujące praktyczną poradę.

Nazwijmy emaila etapu drugiego, roboczo: – Pobierz Ebooka

3. Zdobądź zaufanie.

Przekonaj odbiorcę, że Twoja marka to słuszny wybór, gdyż wielu innych klientów sądzi tak samo. Nie ma znaczenia czy zaprezentujesz opinie na forum, wideo od zadowolonego klienta, czy testymoniale.

Dan Kennedy, światowy Marketer, w jednym ze swoich blogów stwierdził słusznie: “To, co inni mówią o Twoim produkcie czy też biznesie jest przynajmniej o 1000% bardziej przekonywujące niż to, co Ty masz im do powiedzenia. Nawet jeżeli powiesz to o 1000% lepszymi słowami”.

E-maila w trzecim etapie naszej przykładowej Kampanii powitalnej nazwijmy Obejrzyj wideo.

Twoja pierwsza, powitalna kampania powinna trwać nawet do 30 dni. Stwórz kontent i zaplanuj kontakty w częstotliwości 3-7 dni. W tym czasie wysyłaj wiadomości bez agresywnej sprzedaży z CTA. Pierwszą kampanię sprzedażową uruchom po powitalnej.

Podstawy opanowane – przejdźmy zatem do Mautic.

Zanim przejdziesz do Kampanii stwórz wspomniane wcześniej e-maile: Informację powitalną, Pobierz ebooka oraz Obejrzyj wideo.

Jak stworzyć kreacje e-mailowe w Mautic? – dowiesz się w osobnym wpisie

Ważne! Pamiętaj, żeby Twoje e-maile były aktywne.

Jak stworzyć kampanię w Mautic?

Kampanie w Mautic znajdziesz w lewym panelu ustawień, nazwane „Campaigns”.

Po otworzeniu wystarczy, że klikniesz w „Nowy”, a będziesz mógł nadać Nazwę i Opis kampanii (1, 2) oraz Kategorię (3).  Dodaj je tak, abyś później łatwo zidentyfikował kampanię na swojej przyrastającej liście.

Podstawowe ustawienia Kampanii
Podstawowe ustawienia kampanii w Mautic

Po nadaniu podstawowych parametrów Twojej Kampanii, możesz przejść do budowania scenariuszy komunikacji, poprzez kliknięcie w „Launch Campaign Builder”. Gdy to zrobisz Twoim oczom ukaże się intuicyjny edytor drag&drop, dzięki któremu zaprogramujesz swoje działania.

Na początek musisz wybrać źródło kontaktów, które zostaną objęte kampanią, do wyboru masz kontakty w dodanych przez Ciebie Segmentach oraz kontakty dodane poprzez wypełnienie Twoich formularzy kampanii.

Na potrzeby naszej Kampanii powitalnej stwórz segment „Newsletter” – Jak tworzyć Segmenty w Mautic? – dowiesz się w osobnym wpisie (w przygotowaniu). Jako źródło kampanii wybierz więc „Contact source”, w którym wybierzesz segment „Newsletter”.

Programując Kampanię do wyboru masz: Akcje, Decyzje oraz Warunki. Przyjrzyjmy się im lepiej.

Czym są Akcje w Mautic?

Akcje to działania kampanii, które zostały zainicjowane przez Ciebie. Są to elementy, które będziesz kontrolować i które mają wpływ na kontakty uczestniczące w kampanii. Przykłady tych działań to:

  • Dodaj punkty lub akcje do firmy
  • Zmień kampanię
  • Zmień status (stage)
  • Zmodyfikuj segment kontaktu
  • Zmodyfikuj tagi kontkatu
  • Przenieś do integracji
  • Wyślij email
  • Wyślij wiadomość marketingową (marketing message)
  • Zaktualizuj kontakt

Czym są Decyzje w Mautic?

Decyzjami są działania, które zostały zainicjowane przez kontakt. Decyzje te mogą być bezpośrednio inicjowane, związane z działaniem lub rozumiane jako brak działania, niezwiązane z działaniem. Rozróżnione są kolorami: zielone – podjęcie działania przez kontakt, czerwone – NIE podjęcie działań przez kontakt. Wśród decyzji masz do wyboru:

  • Pobranie zasobu
  • Otwarcie e-maila
  • Odwiedziny strony
  • Wypełnienie formularza
  • Rekcja na dynamiczny kontent

Czym są Warunki w Mautic?

Warunki mogą być użyte do wykonywania różnych działań na podstawie danych. Na przykład warunkiem może być to, że kontakt posiada wypełnione pole: e-mail. Do wyboru masz dwie grupy:

  • Wartości pola kontaktu
  • Wartość pola formularza

Rozpocznij więc od dodania Akcji „Wyślij email”. Wpisz nazwę „Wyślij Email Powitalny” (1), zdefiniuj kiedy e-mail ma zostać wysłany (2) oraz wybierz kreację mailową z listy stworzonych przez Ciebie.

Akcja – wyślij e-mail
Wypełniony formularz

Możesz nadać typ Twojemu e-mailowi. Do wyboru masz:

  • transakcyjny – może być wysyłany do jednego kontaktu wielokrotnie
  • marketingowy – wysyłany będzie do jednego kontaktu tylko raz, niezależnie od kampanii

Zapisz swoją pierwszą akcję – wysyłkę e-maila.

Następnie dodaj decyzje „Otwarcie e-maila”. Od tej decyzji odchodzić będą dwie ścieżki, pierwsza – zielona, jeśli ktoś otworzy, druga – czerwona, jeśli nie otworzy.

Jeśli odbiorca otworzy e-mail dodaj mu określone punkty, np. 10. oraz wyślij kolejne e-maile: Pobierz ebooka, a dalej Obejrzyj wideo.

Akcja – dodaj punkty
Akcja - Dodaj punkty

Dalej postępuj tak aby otrzymać podobne drzewo działań jak poniżej:

Zautomatyzowana Kampania powitalna w Mautic
Zautomatyzowana Kampania powitalna w Mautic

Po zapisaniu Kampanii możesz zacząć śledzić jej wyniki.

Ważne! Pamiętaj, że kampania nie będzie aktywna dopóki jej ręcznie nie aktywujesz – opublikujesz.

Wyniki Kampanii
raport kampanii w Mautic

Raportowanie Kampanii w Mautic

Na osi czasu zobaczysz dokładnie co i kiedy się działo. Na bieżąco również w dolnych zakładkach: Decyzje, Akcje, możesz sprawdzać jaki procent z tych działań został już wykonany. Na karcie Kontakty możesz zobaczyć zaś wszystkie osoby, które zostały do niej dodane.

Gratulacje ! Twoja pierwsza Kampania jest gotowa.

Obejrzyj video z instruktażem ustawień poczty emial w Mautic

Potrzebujesz pomocy? Napisz do nas.

About the Author:

Mautic Team