Etapy leadowe, cykle zakupowe, cykle sprzedażowe, nazywane także etapami „cyklu życia klienta” (Customer Lifecycle) ułatwiają organizowanie kontaktów w oparciu o fazę, w jakiej się znajdują. Ponieważ interakcje z Twoimi kontaktami różnią się w zależności od etapu cyklu, pomocne jest, aby na tej podstawie można było grupować kontakty.

Dzięki temu zapewnisz, że Twoi stali klienci nie otrzymają e-maila przeznaczonego dla potencjalnych klientów.

Jakie etapy w lejku wprowadzić?

Tak na prawdę możesz dodać dowolne poziomy, czy też statusy. Niezależnie jaką nomenklaturą się posługujesz, czy bardziej w kontekście procesu zakupowego, czy też sprzedażowego – być może chcesz stopniować swoje leady wg kampanii i przypisać do nich poziomy – masz pełną dowolność.

Lejek - Stages w Mautic

Przykładowe poziomy w lejku zakupowym

Przykładowe statusy, fazy, które możesz użyć, scharakteryzowaliśmy dla Ciebie poniżej:

  1. Subskrybenci – cisi obserwatorzy, czyli osoby, które wiedzą o Twoim produkcie / firmie / blogu i zdecydowali się, że chcą od czasu do czasu usłyszeć co u Ciebie nowego. W wielu przypadkach podstawą są Ci, którzy zapisali się do Twojego Newslettera, czy Biuletynu, podali tylko adres e-mail i to wszystko. Powinieneś pielęgnować te relacje i oferować im treści, które zwiększą szanse, że będą poruszać się w cyklu życia klienta.
  2. Leady – to osoby, które wykazały Tobą większe zainteresowanie niż subskrybenci, są już aktywni na Twojej stronie, dołączyli do fanów na mediach społecznościowych, zostawili komentarz pod postem czy udzielili się na Twoim forum. Pozostawili też więcej danych kontaktowych niż sam e-mail.
  3. Kwalifikowane leady marketingowe (MQL, marketing qualified leads) – to kontakty, które z dużym prawdopodobieństwem nie są gotowe na zakup, ale dają Ci się skutecznie „hodować”, są zaangażowani, byli na stronie z cenami Twoich produktów, zapisali się na webinarium, czy też otworzyli i kliknęli w ostatnie 5 Twoich e-maili, bądź chcieli bezpłatną próbkę / demo Twojego produktu. Nie spełniają jednak wszystkich kryteriów kwalifikowanego leada sprzedażowego. Mowa o zestawie kryteriów BANT, opartych o (B)udget, (A)uthority – decyzyjność, (N)eed – ustaloną potrzebę biznesową, (T)ime frame – perspektywę czasową decyzji biznesowej.
  4. Kwalifikowane leady sprzedażowe (szanse sprzedażowe, SQL, sales qualified leads) – to kontakty, które poprosiły Cię o ofertę. Nie tylko więc widzą potrzebę zakupu, przeanalizowali rynek, ale chcą też poznać cenę i warunki handlowe. Powinny więc zostać przesunięte do Twoich handlowców, aby to oni kontaktowali się z nimi bezpośrednio, dokonali kwalifikacji wg kryteriów BANT i zdecydowali jak się nimi zająć. Jeśli zintegrowałeś Mautic z CRM, to jest to najlepszy moment aby przenieść je tam.
  5. Klienci – osoby którym już coś sprzedałeś, które zapłaciły za Twój produkt.
  6. Zadowoleni i lojalni klienci – to osoby, które kupują od Ciebie regularnie, często wracają.
  7. Ambasadorzy – zwolennicy, opiniotwórcy, adwokaci Twojego biznesu, kierujący do Twojej firmy nowych klientów.

Idąc tym tropem pomyśl o Mautic jako CRM i wprowadź własne etapy cyklu życia klienta.

Jak dodać etap cyklu życiowego klienta w Mautic?

W panelu Ustawień Mautic po lewej stronie wybierz Stages. Tu znajdziesz listę stworzonych później poziomów. Następnie kliknij Nowy i wprowadź nazwę dla pierwszego etapu oraz jego wagę w polu Weight, co pozwoli Ci nadać kolejność przemieszczania się kontaktu w cyklu.

Podobnie postępuj z kolejnymi etapami.

Możesz przesuwać kontakty między etapami edytując je bezpośrednio, bądź zautomatyzować to w kampanii.

Widok dodawania fazy w cyklu
Widok Fazy - Stages w Mautic

Powiedz nam jak wygląda Twój lejek – jakie fazy przyjąłeś?

A może nie masz pomysłu?

Czytaj więcej porad Mautic

Napisz do nas.