Mautic i RODO (GDPR) – jak używać Kartotekę Kontaktu?

print

RODO to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Rozporządzenie to wchodzi w życie 20 dnia po publikacji w Dzienniku Urzędowym UE, a stosowane jest od dnia 25 maja 2018 r.

W przepisach RODO wprowadzone zostały niewielkie zmiany, które jednak mogą wywołać duże skutki w obszarze marketingu i sprzedaży. Oprogramowanie Marketing Automation Mautic usprawnia dostosowanie się do wymogów RODO. Funkcjonalność Kartoteki kontaktu w Mautic to:

1.   Rejestr zgód marketingowych i na przetwarzanie danych osobowych

W systemie Mautic, wszystkie dane użytkowników spływają bezpośrednio do aplikacji do Kartoteki Kontaktu, które zbiera wszystkie dane o kontakcie wraz ze zgodami marketingowymi. Konfiguracja Kampanie umożliwiają, zarządzanie zgodami udzielonymi w wyznaczonym okresie czasu. W terminie, kiedy mija czas udzielenia zgody kampania automatycznie zmienia wskazaną wartość pola na Kartotece Kontaktu, w tym celu możemy również zastosować tagi, które definiują rodzaj udzielonej zgody marketingowej. Dane gromadzone i przetwarzane w Kartotece Kontaktu umożliwiają sprawne zarządzanie listami zgodnie z uzyskanymi zgodami.

2.   Określenie źródła pozyskania danych zgodnie z RODO

Zachowanie użytkownika monitorujemy już od momentu wejścia na stronę (jako Kontakt Anonimowy), zatem rejestrujemy wszystkie zachowania wraz z okruszkami cyfrowymi (IP, urządzenie, przeglądarka i wiele innych), które przechowywane są w zakładce Historia. System Mautic rejestruje z jakiej strony został przekierowany do nas użytkownik, ile czasu spędzi na stronie, na jakie kolejne strony wszedł – Kartoteka Kontaktu to udokumentowana historia źródła pozyskania zgód marketingowych i handlowych.

Wypełniony przez użytkownika formularz, z którego dane wpływają bezpośrednio do systemu zachowuje dane o tym kiedy i kto przekazał zgodę.

3.   Dynamiczne zbieranie danych osobowych i zgód na przetwarzanie danych osobowych (Progresywne profilowanie) w Mautic

Dynamiczny formularz (progresywne profilowanie) w Mautic rejestruje na Kartotece Kontaktu pozyskane zgody na przetwarzanie danych osobowych do rożnych celów. Odpowiednio zaplanowana strategia zarządzania zgodami umożliwia skonfigurowanie formularzy w taki sposób, aby pozyskiwać te zgody, których jeszcze nie mamy. Tym samy optymalizujemy ilość pól w formularzach i zapewniamy sobie przyrost nowych zgód wraz z kolejnymi wypełnieniami formularzy przez Kontakt.

4.   Konfiguracja Double Opt In w Mautic

Konfiguracja Double Opt In w  Mautic Oznacza, że po wpisaniu w formularz rejestracyjny np. do Newslettera, Czytelnik otrzymuje, na wskazany adres email, wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Następnie po kliknięciu, które potwierdza fakt, że jest właścicielem adresu emial, który wskazał, zostanie aktywowany w bazie odbiorców. Uzyskujemy wówczas pewność, że osoba, która dopisała się do naszej listy, faktycznie ma dostęp do danego konta e-miał i że ono istnieje. Informacja o kliknięcie linku jest rejestrowana na Kartotece Kontaktu w Mautic, tym samym dysponujemy udokumentowanym materiałem, że osoba świadomie podjęła decyzję o otrzymywaniu wiadomości marketingowych np. Newslettera.

Mautic i RODO (GDPR) - marketing automation

5.   Prawo do bycia „zapominanym” dzięki RODO

Gdy użytkownik chce skorzystać ze swojego prawa do bycia zapomnianym, wystarczy, że udostępnisz mu (np. poprzez podpięcie w Polityce Prywatności i Regulaminach) dedykowany formularz typu: Usuń moje dane. Na podstawie takiego formularza Mautic zarejestruje na Kartotece Kontaktu takie żądanie i uruchomi kampanie, która poinformuje osoby odpowiedzialne za realizację zadań związanych z usunięciem rekordu z bazy lub zanonimizuje dane osobowe poprzez funkcję zmień pole danych z wartości „z” na „y”. W tym drugim wariancie zachowanym historię zachowania użytkownika.

6.   Eksport danych na życzenie Kontaktu

Wszystkie dane osobowe zgromadzone w Kartotece Kontaktu możemy pobrać do pliku Excel poprzez funkcję „Eksportuj” uruchomioną po oznaczeniu wybranego Kontaktu. Bezpośrednio w Kartotece Kontaktu możemy eksportować również Historię zachowania i aktywności kontaktu. Tym samym sprawnie, na żądanie Kontaktu możemy udostępnić mu zestaw danych jakie o nim zgromadziliśmy.

7.   Ograniczenie ilość narzędzi informatycznych

Optymalizacja procesu zarządzania danymi o Kontakcie, spójne dane i ograniczony dostęp pracowników do danych osobowych klientów w Mautic. Stwórz kontakt z ograniczonymi prawami dostępu do Kartoteki Kontaktu np. dla agencji kreatywnej, która dostarcza pliki HTML do mailingów z poziomem uprawnień tylko do zarządzania Kanałem Komunikacji. Mautic służy jako system do obsługi kampanii mailingowych, sms powiadomień i wiadomości marketingowych, zatem nie mamy potrzeby eksportu danych do kolejnej aplikacji. Redukcja ilość czasu na czynności operacyjne wynika z pracy na jednolitej i spójnej bazie danych.

Potrzebujesz pomocy przy Twoim Marketing Automation? Napisz do nas.

Mautic to darmowa platforma marketing automation.

Swobodna integracja

Otwarte oprogramowanie Mautic pozwala na nielimitowane połączenia z innymi aplikacjami. Łatwo integruje się z z dziesiątkami rozwiązań w tym m.in. z CRM czy sieciami społecznościowymi.

Otwarty

Mautic integrujesz i dostosujesz do nawet najbardziej specyficznych potrzeb Twojej firmy firmy.

Kompletna kontrola danych

Mautic możesz zainstalować bezpośrednio na swoim serwerze. Nie musisz płacić za dostęp do aplikacji, kontaktów, kampanii, czy obawiać się utraty licencji. Twoje dane są zależne tylko od Ciebie. Są Twoje jak nigdy dotąd.

Bezpieczny

W Mautic to Ty sprawujesz kontrolę!

Prosta instalacja

Instalację Mautic możesz wykonać w kilku prostych krokach. Jeśli zaś wolisz łatwiejsze rozwiązanie - możesz skorzystać z usług instalacyjnych. Sam interfejs aplikacji jest niezwykle przyjazny, intuicyjny, a zarazem nowoczesny.

Łatwy

W Mautic skomplikowane mogą być jedynie ułożone przez Ciebie kampanie marketing automation.

About the Author:

Aneta Walas
Wieloletni praktyk marketingu i konsultant biznesowy. Specjalista w zakresie wsparcia sprzedaży, content marketingu, generowania leadów i automatyzacji marketingu. Pasjonatka nowych technologi i ich kreatywnego wykorzystania w biznesie. Zafascynowana analizą danych i technikami ich wizualizacji. Myśli strategicznie, bezustannie szukając nowych możliwości. Certyfikowany ekspert Business Process Management (OMG) oraz Project Manager (Prince2). W pracy i w życiu prywatnym ceni zaufanie oraz współpracę opartą na porozumieniu i szacunku.