myMautic.pl

Monitoring kontaktów w Marketing Automation Mautic

print

Czynności i akcje związane ze śledzeniem ruchu i aktywności kontaktów wydaje się bardzo techniczna i może wywoływać wrażenie skomplikowania a co z tym związane frustracji. Strach ma wielkie oczy – Mautic umożliwia prostą i szybka konfigurację mechanizmów śledzących.

Narzędzia do monitoringu kontaktów w Marketing Automation

Do wyboru masz kilka różnych mechanizmów śledzenia kontaktów. Narzędzia te uzupełniają się a ich funkcje uruchamiane, czy też mogą zostać wykorzystane w różnych scenariuszach zautomatyzowanych kampanii. Mautic gwarantuje następujący podział mechanizmów monitorujących kontakty:

Omówmy wszystkie mechanizmy, niektórym jednak z uwagi na obszerność i złożoność tematu tematu poświęcimy samodzielne wpisy. Na razie spróbujmy jednak ustalić jak działa każde z narzędzi i czego możemy się po nim spodziewać? Zaczynamy od monitoringu ruch serwisu internetowego.

  • monitoring ruchu na stronie www (Website Monitoring),
  • kodowanie UTM,
  • pola danych kontaktu,
  • znaczniki (Tagi),
  • wtyczki,
  • monitoring aplikacji mobilny,
  • inne formy monitoringu online.

Omówmy wszystkie mechanizmy, niektórym jednak z uwagi na obszerność i złożoność tematu tematu poświęcimy samodzielne wpisy. Na razie spróbujmy jednak ustalić jak działa każde z narzędzi i czego możemy się po nim spodziewać? Zaczynamy od monitoringu ruch serwisu internetowego.

Jak śledzić ruch w aplikacjach mobilnych w Marketing Autoamtion ?

Jesli Twoi czytelnicy korzystają z aplikacji mobilnej, którą im udostępniłeś wówczas istote dla Ciebie jest również monitorowania tego, co dzieje się w aplikacji. Mautic zawiera bloki niezbędne dla aplikacji natywnych (lub pseudo-native) i HTML5-wrapper, niezależnie od platformy.

W dużym skrócie należy użyć nazwanych wyświetleń na ekranie (np. Na ekranie głównym) w aplikacji jako pola page_url w module śledzącym, a e-mail kontaktu jako unikalnego identyfikatora, szczegółowe instrukcje znajdziesz we wpisie: Jak zintegrować Mautic z aplikacją mobilną? (w opracowaniu).

Jakie inne formy śledzenia oferuje Mautic?

Istnieje jeszcze kilka innych sposobów monitorowania kontaktów i uruchamiania wobec nich  aktywności i działań marketingowych. Monitorowanie witryny jest tylko jednym ze sposobów śledzenia kontaktów. Inne czynności związane z monitorowaniem kontaktów mogą składać się z postów na forum, komunikatów na czacie, dyskusji na liście dyskusyjnej, wiadomości z serwisów społecznościowych i mnóstwa innych opcji. Będziemy te zagadnienia poruszać w odrębnych wpisach – jako sposób wykorzystania pewnych danych w automatyzacji lub też jako opis samodzielnych funkcji.

Jak śledzić ruch na stronie w Mautic?

Monitoring całego ruchu na stronie internetowej przypomina działanie Google Analytics. Musisz jednak pamiętać, że Marketing Automation nie zastąpi analityki Googla i odwrotnie. Prawdą jest, iż oba te narzędzia dostarczają dane o ruchu na stronie (to ich wspólna cecha), natomiast cele i możliwość wykorzystania danych, dla każdego z tych narzędzi jest już zupełnie inna. I tak Google Analytics przedstawia dane statystyczne dla całej populacji Twoich czytelników, natomiast Marketing Automation umożliwia analizę działań konkretnej osoby, uwzględniając zarówno informacje o aktywności użytkownika jak i o jego danych osobistych. Ważną cechą Marketing Automation jest dalsze wykorzystanie danych w celu oddziaływania na osobę. Podsumowując Google Analytics jest przeznaczony wyłącznie do prac analitycznych na zbiorze wszystkich czytelników, natomiast Marketing Automation to narzędzie do tworzenia interakcji z konkretną osobą.

Mautic proponuje dwie możliwości śledzenia ruchu na stronie (Website Monitoring):

  • załadowanie pliku JavaScript – o śledzeniu ruchu przez JS w Mautic możesz poczytać tutaj  (w opracowaniu),
  • dodanie piksela śledzenia do witryny – tutaj dowiesz się, jak poprawnie zainstalować kod śledzący (w opracowaniu).

Podpowiedź:

Pamiętaj, że jeśli jesteś zalogowany do Mautic Twoje zachowania i ruch nie będzie rejestrowany w systemie. Zatem aby sprawdzić, czy monitoring działa prawidłowo, przed rozpoczęciem testów użyj okna incognito /trybu prywatnego przeglądania lub po prostu wyloguj się z Mautic.

Jak monitorować ruch z parametrów UTM w Mautic?

Kody UTM są to fragmenty tekstu (znaczniki), które dodajesz do linku. System Mautic umożliwia rejestrowanie danych o źródła wejść kontaktu na stronę poprzez linki opatrzone parametrem UTM Google Analitycs. Aby dopasować parametr UTM do linku, który np. chcemy użyć w kampanii reklamowej, czy w wysyłce mailingu musimy możemy dla wybranych kanałów komunikacji wprowadzić bezpośrednio w Mautic, dla pozostałych musisz skorzystać z zewnętrznych narzędzi do generowania linków. Od wersji 2.9 dostępne są następujące kanały komunikacji z wbudowanym panelem do tworzenie UTM, o czym piszemy tutaj: Mautic 2.9.

Dla tworzonego URL można przypisać kilka parametrów (np. na potrzeby analizy Googla), jednakże w systemie Mautic można analizować takie parametry jak:

  • źródło kampanii – zmienna utm_source,
  • medium kampanii – zmienna utm_medium,
  • nazwa kampanii – zmienna utm_campaign.
  • treść kampanii – zmienna utm_content – ten parametr możesz się przydać, wtedy gdy chcesz przetestować różne treści reklamy, kierującej do tej samej strony.

Podpowiedź:

Przykład linku z parametrami UTM: https://twojadomena.pl/?utm_source=mail&utm_medium=link&utm_campaign=testyutm

Jaki śledzić kontakty poprzez  pola danych w Mautic?

Możesz także przekazywać do Mautic informacje specyficzne dla Twojego kontaktu, które gromadzisz w niestandardowych polach danych poprzez aktualizację pól danych. Wówczas konfigurując niestandardowe pola kontaktowe ustaw możliwość publicznej aktualizacji. Dane będą aktualizowane zgodnie z zachowaniami Twojego kontaktu. Jak dodać i edytować pola danych dowiesz się tutaj. 

Jak wykorzystać znaczniki (Tagi) w Mautic do monitoringu ruchu w Mautic?

Tagi kontaktu można zmienić poprzez użycie wartości parametrów tagów. Możesz zastosować wiele znaczników, wówczas rozdziej je przecinakami. Znacznik dodaje lub usuwa tag w bazie Mautic. Aby usunąć znacznik, zmień polecenie dodając minus.  Na przykład tagi: mtracking.gif? = ProduktA, -Produkt B – dodał tag produktuA do kontaktu i usunął ProduktB.

Jakie gotowe wtyczki do śledzenie ruchu są dostępne w Mauic?

Mautic chce uprościć obsługę swojego systemu użytkownikom nie posiadającym kompetencji technicznych, dlatego powstały gotowe wtyczki integrujące Mautic z popularnymi systemami zarządzania treścią CMS. Możesz pobrać i użyć dowolne wtyczki, aby zautomatyzować proces dodawania pikseli śledzących do Twojej witryny:

To tylko niektóre z integracji już stworzonych przez społeczność Mautic. Kolejne powstają…

Podpowiedź:

Wtyczki to szybkie i proste rozwiązanie, jednak nie musisz się do nich ograniczać – możesz umieści  ważne jest, aby pamiętać, że te wtyczki nie są ograniczone i możesz umieścić piksel śledzący bezpośrednio na dowolnej stronie HTML.

Potrzebujesz pomocy? Napisz do nas.

Exit mobile version