Czynności i akcje związane ze śledzeniem ruchu i aktywności kontaktów wydaje się bardzo techniczna i może wywoływać wrażenie skomplikowania a co z tym związane frustracji. Strach ma wielkie oczy – Mautic umożliwia prostą i szybka konfigurację mechanizmów śledzących.
Narzędzia do monitoringu kontaktów w Marketing Automation
Do wyboru masz kilka różnych mechanizmów śledzenia kontaktów. Narzędzia te uzupełniają się a ich funkcje uruchamiane, czy też mogą zostać wykorzystane w różnych scenariuszach zautomatyzowanych kampanii. Mautic gwarantuje następujący podział mechanizmów monitorujących kontakty:
Omówmy wszystkie mechanizmy, niektórym jednak z uwagi na obszerność i złożoność tematu tematu poświęcimy samodzielne wpisy. Na razie spróbujmy jednak ustalić jak działa każde z narzędzi i czego możemy się po nim spodziewać? Zaczynamy od monitoringu ruch serwisu internetowego.
- monitoring ruchu na stronie www (Website Monitoring),
- kodowanie UTM,
- pola danych kontaktu,
- znaczniki (Tagi),
- wtyczki,
- monitoring aplikacji mobilny,
- inne formy monitoringu online.
Omówmy wszystkie mechanizmy, niektórym jednak z uwagi na obszerność i złożoność tematu tematu poświęcimy samodzielne wpisy. Na razie spróbujmy jednak ustalić jak działa każde z narzędzi i czego możemy się po nim spodziewać? Zaczynamy od monitoringu ruch serwisu internetowego.
Jak śledzić ruch w aplikacjach mobilnych w Marketing Autoamtion ?
Jesli Twoi czytelnicy korzystają z aplikacji mobilnej, którą im udostępniłeś wówczas istote dla Ciebie jest również monitorowania tego, co dzieje się w aplikacji. Mautic zawiera bloki niezbędne dla aplikacji natywnych (lub pseudo-native) i HTML5-wrapper, niezależnie od platformy.
W dużym skrócie należy użyć nazwanych wyświetleń na ekranie (np. Na ekranie głównym) w aplikacji jako pola page_url w module śledzącym, a e-mail kontaktu jako unikalnego identyfikatora, szczegółowe instrukcje znajdziesz we wpisie: Jak zintegrować Mautic z aplikacją mobilną? (w opracowaniu).
Jakie inne formy śledzenia oferuje Mautic?
Istnieje jeszcze kilka innych sposobów monitorowania kontaktów i uruchamiania wobec nich aktywności i działań marketingowych. Monitorowanie witryny jest tylko jednym ze sposobów śledzenia kontaktów. Inne czynności związane z monitorowaniem kontaktów mogą składać się z postów na forum, komunikatów na czacie, dyskusji na liście dyskusyjnej, wiadomości z serwisów społecznościowych i mnóstwa innych opcji. Będziemy te zagadnienia poruszać w odrębnych wpisach – jako sposób wykorzystania pewnych danych w automatyzacji lub też jako opis samodzielnych funkcji.
Jak śledzić ruch na stronie w Mautic?
Monitoring całego ruchu na stronie internetowej przypomina działanie Google Analytics. Musisz jednak pamiętać, że Marketing Automation nie zastąpi analityki Googla i odwrotnie. Prawdą jest, iż oba te narzędzia dostarczają dane o ruchu na stronie (to ich wspólna cecha), natomiast cele i możliwość wykorzystania danych, dla każdego z tych narzędzi jest już zupełnie inna. I tak Google Analytics przedstawia dane statystyczne dla całej populacji Twoich czytelników, natomiast Marketing Automation umożliwia analizę działań konkretnej osoby, uwzględniając zarówno informacje o aktywności użytkownika jak i o jego danych osobistych. Ważną cechą Marketing Automation jest dalsze wykorzystanie danych w celu oddziaływania na osobę. Podsumowując Google Analytics jest przeznaczony wyłącznie do prac analitycznych na zbiorze wszystkich czytelników, natomiast Marketing Automation to narzędzie do tworzenia interakcji z konkretną osobą.
Mautic proponuje dwie możliwości śledzenia ruchu na stronie (Website Monitoring):
- załadowanie pliku JavaScript – o śledzeniu ruchu przez JS w Mautic możesz poczytać tutaj (w opracowaniu),
- dodanie piksela śledzenia do witryny – tutaj dowiesz się, jak poprawnie zainstalować kod śledzący (w opracowaniu).
Podpowiedź:
Pamiętaj, że jeśli jesteś zalogowany do Mautic Twoje zachowania i ruch nie będzie rejestrowany w systemie. Zatem aby sprawdzić, czy monitoring działa prawidłowo, przed rozpoczęciem testów użyj okna incognito /trybu prywatnego przeglądania lub po prostu wyloguj się z Mautic.
Jak monitorować ruch z parametrów UTM w Mautic?
Kody UTM są to fragmenty tekstu (znaczniki), które dodajesz do linku. System Mautic umożliwia rejestrowanie danych o źródła wejść kontaktu na stronę poprzez linki opatrzone parametrem UTM Google Analitycs. Aby dopasować parametr UTM do linku, który np. chcemy użyć w kampanii reklamowej, czy w wysyłce mailingu musimy możemy dla wybranych kanałów komunikacji wprowadzić bezpośrednio w Mautic, dla pozostałych musisz skorzystać z zewnętrznych narzędzi do generowania linków. Od wersji 2.9 dostępne są następujące kanały komunikacji z wbudowanym panelem do tworzenie UTM, o czym piszemy tutaj: Mautic 2.9.
Dla tworzonego URL można przypisać kilka parametrów (np. na potrzeby analizy Googla), jednakże w systemie Mautic można analizować takie parametry jak:
- źródło kampanii – zmienna utm_source,
- medium kampanii – zmienna utm_medium,
- nazwa kampanii – zmienna utm_campaign.
- treść kampanii – zmienna utm_content – ten parametr możesz się przydać, wtedy gdy chcesz przetestować różne treści reklamy, kierującej do tej samej strony.
Podpowiedź:
Przykład linku z parametrami UTM: https://twojadomena.pl/?utm_source=mail&utm_medium=link&utm_campaign=testyutm
Jaki śledzić kontakty poprzez pola danych w Mautic?
Możesz także przekazywać do Mautic informacje specyficzne dla Twojego kontaktu, które gromadzisz w niestandardowych polach danych poprzez aktualizację pól danych. Wówczas konfigurując niestandardowe pola kontaktowe ustaw możliwość publicznej aktualizacji. Dane będą aktualizowane zgodnie z zachowaniami Twojego kontaktu. Jak dodać i edytować pola danych dowiesz się tutaj.
Jak wykorzystać znaczniki (Tagi) w Mautic do monitoringu ruchu w Mautic?
Tagi kontaktu można zmienić poprzez użycie wartości parametrów tagów. Możesz zastosować wiele znaczników, wówczas rozdziej je przecinakami. Znacznik dodaje lub usuwa tag w bazie Mautic. Aby usunąć znacznik, zmień polecenie dodając minus. Na przykład tagi: mtracking.gif? = ProduktA, -Produkt B – dodał tag produktuA do kontaktu i usunął ProduktB.
Jakie gotowe wtyczki do śledzenie ruchu są dostępne w Mauic?
Mautic chce uprościć obsługę swojego systemu użytkownikom nie posiadającym kompetencji technicznych, dlatego powstały gotowe wtyczki integrujące Mautic z popularnymi systemami zarządzania treścią CMS. Możesz pobrać i użyć dowolne wtyczki, aby zautomatyzować proces dodawania pikseli śledzących do Twojej witryny:
- Joomla! – Integrajca Mautic z Joomla
- Drupal
- WordPress – Jak uruchomić wtyczkę WP Mautic?
- Typo3
- Concrete5
- Grav
To tylko niektóre z integracji już stworzonych przez społeczność Mautic. Kolejne powstają…
Podpowiedź:
Wtyczki to szybkie i proste rozwiązanie, jednak nie musisz się do nich ograniczać – możesz umieści ważne jest, aby pamiętać, że te wtyczki nie są ograniczone i możesz umieścić piksel śledzący bezpośrednio na dowolnej stronie HTML.