Formularz kontaktowy odgrywa niezwykle istotną rolę w systemach do automatyzacji marketingu. Formularze są głównym źródłem pozyskiwania kontaktów, ponieważ to od nich rozpoczyna się zbieranie konkretnych danych o naszych leadach, te dane zaś są dalej wykorzystywane w kampaniach. Warto więc je często stosować na witrynach firmowych czy landing page’ach.

Dlaczego jednak użytkownicy mieliby wypełnić Twój formularz kontaktowy?

Wiele razy, aby po prostu się z Tobą skontaktować, niejednokrotnie też, aby uzyskać pomoc w rozwiązaniu określonego problemu, a często także aby uzyskać od Ciebie wartość, którą gwarantujesz po wypełnieniu formularza.

Gdzie dostępne są formularze w panelu Mautic?

Formularze znajdziesz w lewym panelu menu w zakładce Komponenty. Po wkliknięciu w Form pojawi Ci się lista utworzonych przez Ciebie formularzy.

Wystarczy, że klikniesz w Nowy, a Twoim oczom ukażą się, do wyboru, dwa typy formularzy.

Typy Formularzy w Mautic

Różnice między formularzami możesz sprawdzić w Typy formularzy w Mautic – różnice między Campaign Form a Standalone Form

Umiejscowienie Formularzy
Formularze w Komponentach Mautic

Jak stworzyć formularz kontaktowy w Mautic?

Posłużmy się konkretnym przykładem! Załóżmy, że nasz pokazowy formularz będzie służył użytkownikom, którzy potrzebują pomocy w jakiejś sprawie. My zaś chcemy każdego leada, który wypełni formularz pomocy dodać do kampanii i w następstwie wykonać w niej określone działania.

Ok? To do dzieła!

Po wyborze Nowy wybieramy: New Campaign Form – Nowy Formularz Kampanii. Naszym oczom ukazuje się widok ustawień parametrów formularza z trzema zakładkami:

  1. Szczegóły
  2. Fields (Pola)
  3. Actions (Akcje)

oraz panel ustawień podstawowych z prawej strony.

Panel boczny
Formularze w Mautic - panel boczny

Zacznijmy więc od pól dostępnych w zakładce Szczegóły.

Po pierwsze, wpisz nazwę formularza, która pozwoli Ci na zidentyfikować go bez problemu na liście wszystkich formularzy.

Pamiętaj, że lista ta będzie się powiększać! Wybierz więc nazwę świadomie.

Dodaj opis, w którym możesz napisać w kilku zdaniach do czego służy ten formularz i gdzie jest umiejscowiony.

Zakładając, że więcej osób korzysta z Twojej aplikacji, pomoże to każdej z nich zrozumieć jak był cel formularza stworzonego przez Ciebie.

Poza nazwą i opisem formularza ustal – Successful Submit Action, czyli to jak ma się zachować formularz, po udanym wypełnieniu. Tu do wyboru masz 3 opcje:

  • Remain at form – to ustawienie domyślne, nie wywoła ono żadnych komunikatów, po wypełnieniu użytkownik pozostanie w tym samym miejscu, widząc formularz
  • Redirect URL – przekieruje użytkownika na określony przez Ciebie adres URL

Jest to pomocne np. gdy chcemy przekierować osobę na nasz Landing Page, którego zawartość chcemy udostępniać po zalogowaniu.

  • Display message – wywoła wyświetlenie określonego przez Ciebie komunikatu

Adres URL oraz treść komunikatu, wspomniane powyżej, wpisujemy w pole: „Redirect URL/Message

Na potrzeby naszego przykładu zostaw ustawienia domyślne.

Szczegóły Formularza
Formularze w Mautic - zakładka szczegóły

Przejdźmy zatem do zakładki Fields. W tym miejscu wybierz pola danych, które chcesz zbierać poprzez formularz. Możesz wybrać z dostępnych pól:

  • Captcha – potwierdza, że formularz wypełniony jest przez człowieka, nie bota,
  • Checkbox group – pozwala wybrać określone przez Ciebie wartości, poprzez zaznaczenie odpowiedniego checkboxa,
  • Data – stosowany dla wprowadzania różnych danych,
  • Description area – pozwala na wprowadzenie tytułu i opisu formularza (dostępny jest tu edytor z możliwością dodawania np. grafik),
  • Email
  • Hidden – pole ukryte, używa się go we wszystkich przypadkach, w których nie chcemy, aby pole było widoczne dla użytkownika, jednak chcemy aby zostały przesłane przez niego konkretne dane, np. cena wybranego produktu na stronie sklepu,
  • Lista – Kraje,
  • Numer – dla danych numerycznych, np. numeru telefonu,
  • Page break – pozwala na wprowadzenie podziału strony, wraz z butonem przejścia do następnej strony,
  • Password – dla haseł,
  • Radio group – pozwala na wybór wartości z określonych przez Ciebie przedziałów,
  • Social login – umożliwia logowanie za pomocą mediów społecznościowych,
  • Tekst – wprowadzanie dowolnego krótkiego tekstu, np. dla pola Imię,
  • Textarea – wprowadzanie dowolnego dłuższego tekstu,
  • URL – wprowadzanie adresu www o określonym formacie.

Po wyborze każdego z pól pojawiają się opcje dodatkowe.

Na potrzeby naszego formularza potrzebne Ci będą 4 pola:

  • Imię
  • Email
  • Temat
  • Opis

Aby dodać polę Imię wybierz z listy pole Tekst, po czym w ustawieniach wpisz nazwę pola w oknie Label, następnie dopasuj to pole do istniejącego już pola opisującego Twoje kontakty, w tym wypadku First Name. Podobnie postępuj w przypadku parametru Email. Wybierz z listy Email. Następnie ustaw to pole jako wymagane, klikając w zakładce Validation: Wymagany – Tak.

Możesz wszystkie pola oznaczyć jako obligatoryjne, email jednak to podstawa.

Następnie dodaj Temat i Opis wybierając z listy Textarea i nadając im odpowiednio nazwy.

Pola danych Formularza
Formularze w Mautic - pola danych - fields

W zakładce Akcje masz możliwość dodania podstawowych akcji, które zostaną wykonane po wypełnieniu formularza. W pierwszym kroku wybrałeś Formularz Kampanii, zakładając, że Twój formularz będzie elementem kampanii, w której to właśnie zawrzesz akcje do wykonania. Możesz jednak w tym miejscu także dodać podstawowe czynności, które mają zostać wykonane niezwłocznie po wysłaniu formularza.

Na potrzeby naszego przykładu dodaj więc tagi: „Pomoc” oraz „Akceptacja-Polityki-Prywatności”. Wybierz więc z listy: Modify contact’s tags i wprowadź je odpowiednio w pole: .

Możesz dodać także krótki opis, który pozwoli innym użytkownikom Twojej aplikacji zrozumieć dlaczego akurat takie tagi.

Akcje – Tagi Formularza
Formularze w Mautic - dodanie tagów

Dodaj także drugą akcję, dzięki której niezwłocznie otrzymasz powiadomienie o wypełnieniu formularza przez użytkownika. W tym celu wybierz Send form results. W opcjach pola wpisz treść maila oraz adres na który ma on zostać wysłany.

Jeśli chcesz, żeby formularz trafił także do Twojego handlowca wprowadź jego adres jako główny a Twój w kopii (na CC).

Pozostały nam ustawienia w prawym panelu. Możesz ustawić tam kategorię, do której będą przypisywane kontakty, które wypełniły formularz, czas publikacji formularza oraz style.

Ostylowaniu formularza poświęcimy osobny wpis (w przygotowaniu).

Pozostaje nam teraz zapisać formularz i pobrać stworzony na podstawie określonych przez nas parametrów kod HTML. Jeśli korzystasz z Landing Page stworzonego w Mautic wybierz go w edytorze drag&drop.

Zapisany Formularz
Zapisany formularz

Jak umieścić formularz na landing page stworzonym w Mautic? (w przygotowaniu).

Jeśli zaś chcesz go umieścić na innej stronie pobierz kod i umieść skrypt bezpośrednio na www.

Czytaj więcej porad Mautic

Obejrzyj video z instruktażem jak dodać formularz w Mautic

Potrzebujesz pomocy? Napisz do nas.