Tagi UTM – co to jest?
Tagi UTM to ustalone przez Google parametry monitorowania, które dodaje się linków. Na podstawie zaszystych w URL parametrach Google Analytics rozpoznaje dokładnie, skąd pochodzi ruch, jak również może odróżnić na przykład jeden email od drugiego.
Zatem śledzenie linków pozwoli Ci wyciągać odpowiednie wnioski na temat jakości kampanii realizowanej w Mautic, dzięki czemu zaoszczędzisz budżet i zwiększysz skuteczność swojej reklamy.
Jak działa Tag UTM od Google?
Poprawnie otagowany (wygenerowany) link składa się z kilku elementów (maksymalnie pięciu), które pomagają śledzić różne zakresy i przekazywać dane Googla. Poniżej prezentujemy cztery, które obsługiwane są przez Mautic:
- Source – oznaczają miejsce, z którego pochodzi ruch. Przykładowo: newsletter, storna dostawcy usług reklamowych, czy też media społecznościowe.
- Medium – skąd wziął się ruch, to jest, jaka akcja została wykonana. Może to być na przykład e-mail, forcus item czy też powiadomienie.
- Campaign – nazwa kampanii, która pomoże Ci zidentyfikować, o jaką konkretną akcję chodzi. Kampania wizerunkowa, generująca leady, anagażująca – sam wiesz jak wiele i w jakim czasie je organizujesz. Dzięki temu parametrowi możesz ocenić, które są sktuczne.
- Content – ten parametr możesz się przydać, wtedy gdy chcesz przetestować różne treści reklamy, kierującej do tej samej strony.
Jak monitorować ruch z parametrów UTM w Mautic?
System marketing automation Mautic umożliwia rejestrowanie danych o źródła wejść kontaktu na stronę poprzez linki opatrzone parametrem UTM Google Analitycs. Aby dopasować parametr UTM do linku, który np. chcemy użyć w kampanii reklamowej, czy w wysyłce mailingu musimy możemy dla wybranych kanałów komunikacji wprowadzić bezpośrednio w Mautic. Są to: wiadomości email (emails), powiadomienia przez stronę (web notification) oraz focus items. Od wersji 2.9 Mautic nie musisz już korzystać z zewnętrznych narzędzi, aby generować link i dopasować parametr UTM w linku.
Dla tworzonego URL można przypisać kilka parametrów (np. na potrzeby analizy Googla), jednakże w systemie Mautic można analizować takie parametry jak:
- źródło kampanii – zmienna utm_source,
- medium kampanii – zmienna utm_medium,
- nazwa kampanii – zmienna utm_campaign,
- treść kampanii – zmienna utm_content.
Podpowiedź:
Przykład linku z parametrami UTM: https://twojadomena.pl/?utm_source=mail&utm_medium=link&utm_campaign=testyutm